-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45758 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:28

چرا امام(ره) از آقاي منتظري راضي نبودند؟
قبل از پاسخ ذكر اين نكته لازم است كه ملاك رضايت و عدم رضايت امام(ره) از افراد و عملكرد آنها، تطابق و عدم تطابق آن با مصالح اسلام و نظام بود، {V(نشريه ارزشها، ويژه آقاي منتظري، بهمن 76، صص 17 و 21)V}. بر اين اساس اگر به نظر امام(ره) شخصي در هر رتبه و مقامي از اصول اسلام و انقلاب عدول مي كرد، با او از در نصيحت در مي آمد و در صورت پافشاري فرد بر مواضع غير اصولي خويش او را از مقام مورد نظر كنار مي گذاشت. اينك به برخي از موارد كه به نظر مي رسد از سوي آقاي منتظري عدول از اصول باشد اشاره مي كنيم: 1. مواضع ناصواب ايشان در جريان دستگيري و محاكمه سيد مهدي هاشمي كه در دفتر ايشان نفوذ كرده و بر اساس اعترافات و مدارك به اعدام محكوم شده بود. امام(ره) به طرق مختلف ناصواب بودن مواضع ايشان را گوشزد نمودند، {V(همان، صص 11 - 15)V}. 2. مخالفت با اعدام برخي از زندانيان وابسته به گروهك منافقين كه همچنان بر موضع خويش در حمايت در اين گروهك، بعد از عمليات مرصاد، باقي بودند. اين در حالي است كه از نظر امام(ره) اين افراد محارب و محكوم به اعدام بودند، {V(همان، صص 14 - 15)V}. 3. انتقادهاي تند و شديد ايشان نسبت به عملكرد نظام و مسؤولان در دهه اول انقلاب در 22 بهمن 1367، كه موجب نگراني و بهت بسياري از مردم گرديد. امام در قسمتي از پيام خويش در 2/12/67 صريحاً تحليل آقاي منتظري را بدون اينكه نامي از ايشان ببرند، ناصواب دانسته بدان پاسخ مي گويند، {V(همان، صص 15 - 16)V}. پيام امام(ره) در 2/1/68 به مهاجرين جنگ تحميلي حاوي صراحت بيشتري در عدم رضايت از مواضع آقاي منتظري است سرانجام امام(ره) خواهان استعفاي ايشان از قائم مقامي مي شوند و آقاي منتظري در تاريخ 7/1/68 استعفا مي دهند. امام(ره) در نامه 8/1/68 كه لحني بسيار ملايمتر از نامه 6/1/68 (كه در زمان حيات امام(ره) رسماً پخش نشد) مجدداً آقاي منتظري را نصيحت نموده و با دلجويي، از ايشان مي خواهند تا با كارهاي علمي خويش در حوزه علميه به آن گرمي ببخشند، {V(همان، صص 17 - 20)V}. آقاي منتظري در 18/1/68 طي نامه اي در پنج صفحه با پذيرش برخي از اشتباهات خود، بر برخي مواضع سابق خويش پافشاري نمود. در پاسخ به اين نامه و سخنان بعدي ايشان بود كه مرحوم حاج سيد احمد خميني در قالب «رنجنامه» برخي از مسائل مربوط به امام(ره) و آقاي منتظري را به اطلاع مردم رساند، {V(همان، صص 20 - 21)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.